torstai 12. helmikuuta 2015

Kunnon sekametelisoppa - hiukset

Nyt ei mennä vielä niin pitkälle kuin kampauksiin, vaan ylipäätään tutustutaan näihin jouhiin, joita päästäni kasvaa. Tilanneha on tällä hetkellä vähän kaaottinen. Varsinkin näissä kuvissa, jotka otin vielä niin, että aurinkokin vähän paistoi. Silloin hiusteni monet värisävyt näkyvät entistäkin selvemmin.


Kaikki alkoi siitä, kun vuosi sitten olin vielä tumma tukkainen. Ei aivan mustat, mutta hyvin tummat melko pitkät hiukset. Päätin alkaa kasvattamaan omaa väriä takaisin esiin. En ollut nähnyt sitä pitkään aikaan. Ehkä kyllästyin myös värjäyskierteeseen, mutta lisäksi takaraivossa jyskytti, että jos joskus menen naimisiin, haluan, että minulla on omat luonnollisen väriset hiukset silloin. Mietin myös, että kasvatusprosessi ei ole ihan yhden yön juttu, vaan vaatii aikaa. Joten pidin siitä eteenpäin näpit irti väripurkeista.

Tai ainakin melkein, sillä viime kevään ja kesän aikana hiuksiani vaalennettiin raidoilla useampaan kertaan. Yhdistettynä kesään ja auringon säteisiin, minun on pitänyt muutamaan otteeseen leikata useita senttejä latvasta pois, sillä siitä tuli täyttä hamppua. Kun tummaa hiusta vaalennetaan, se ei muutu vaaleaksi, vaan punaiseksi tai punertavaksi. Näin melko pitkälti myös minun tapauksessani. Nyt päässäni meneekin melko "tyylikäs" liukuvärjäys, joka on aiheutettu melko vahingossa. Varsinkin pimeään vuodenaikaan värieroa ei huomaa niin vahvasti, mutta nyt kun aurinko alkaa taas osoittaa olemassaoloaan, niin eron huomaa selvemmin.


Olenkin pohtinut, mitä ihmettä tekisin. Haluan pitkät hiukset häihini, että hiuksiin saa jonkinlaisen kampauksen. Joten en voi ainakaan suoralta kädeltä leikata hiuksien pituutta tuonne korvien tasalle ja toivoa, että hiukset kasvaisivat edes jonkin verran puolentoista vuoden aikana. Latvat ovat kyllä olleet nyt todella hyvä kuntoiset ja leikkasin niitä hiljaittain lähinnä sen takia, että ne olivat ohuet. Yhtään kaksihaaraista en kuitenkaan yllätyksekseni löytänyt. Pienet jippiit siitä hyvästä!

Muistin sitten, että olen joskus ennenkin syönyt biotiinia saadakseni hiukseni kasvamaan nopeammin. Mietin, jos kävisin taas ostamassa niitä. En nyt tiedä, että kasvaako hiukset kovinkaan paljon sen nopeammin biotiinin avulla, mutta sen olen huomannut, että ainakin silloin uutta hiusta kasvaa paljon enemmän. Voisin siis saada hiuksiin ainakin tipan verran enemmän tuuheutta, mikä olisi kampausta ajatellen todella hyvä asia. 

4 kommenttia:

  1. I feel you! Meikäläinen pelästyi noin vuosi sitten väreistä seuranneita allergiaoireita, enkä ole väripurkkiin sen jälkeen koskenut. Värjäämättömänä hiukseni olen nähnyt viimeksi joskus yli kymmenen vuotta sitten, joten uteliaana lähdin kasvattamaan omaa väriä. Apuna olen käyttänyt C-vitamiinivaalennuksia, jotka ovatkin vähän auttaneet tumman keinovärin purkamisessa. Sitä voinkin suositella, vaikkakin kannattaa käyttää sitten tehokasta hoitoainetta kosteuttamaan C-vitamiinin kuivattamia hiuksia. Komealla liukuvärillä kuitenkin mennään täälläkin edelleen. Jotain radikaalia pitäisi kuitenkin saada aikaiseksi ennen kuin kevätaurinko vaalentaa entisestään tuota omaa väriä, johon olen muuten ollut tosi tyytyväinen. Tsemppiä kasvatusprosessiin ja onnea valinnasta! Kyllä naturellina on hyvä! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulla ei onneksi vielä allergiaoireita tullut, mutta jotenkin alkoi se värjäyskierre mietityttää. Siis sen lisäksi, että halusin ehdottomasti avioitua "itseni" näköisenä. Minäkin taisin kerran kokeilla tuota C-vitamiini vaalennusta (askorbiinihappoa?), mutta se kuivatti päänahkaani todella paljon ja samoin hiukset alkoivat muistuttaa hamppua. :D Tämä on kyllä projekti, joka vaatii erityisesti kärsivällisyyttä ja en ole siinä kovinkaan hyvä. Tsemppiä sinnekin! We can do it!

      Poista
  2. Minä oon syönyt nyt jo jonkin aikaa biotiinia. En osaa oikein sanoa, onko sillä ollut vaikutusta hiuksiini, mutta kynnet ovat ainakin vahvistuneet huomattavasti. Kaikki keinot käyttöön vaan! ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sinkkiä olen jo aloittanut puputtamaan, mutta tuo biotiini on unohtunut. Ei se nyt niin paljon vaatisi käydä ostamassa purkki. :D

      Poista